Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά
Ομιλία Ι’
[..] Πραγματικά εάν, όπως για κάθε πράγμα υπάρχει ο χρόνος, έτσι και για την εκτέλεση της αρετής πρέπει κανείς να ζητήση τον κατάλληλο καιρό, αυτός εδώ είναι καιρός, αυτή η τεσσαρακοστή των ημερών. Εάν δε και όλος ο βίος των ανθρώπων είναι επιτήδειος για την κατάκτηση της σωτηρίας, πολύ περισσότερο είναι ο καιρός αυτός της νηστείας’ καθ’όσον και ο αρχηγός και χορηγός της σωτηρίας μας Χριστός έκαμε την αρχή από νηστεία, και στο στάδιό της κατεπάλαισε και κατεντρόπιασε τον δημιουργό των παθών Διάβολο, που του επιτέθηκε παντοιοτρόπως. ’Οπως πραγματικά η ακρασία της κοιλιάς που αναιρεί τις αρετές είναι γεννήτρια της εμπαθείας, έτσι και η εγκράτεια, που αναιρεί τους από την ακρασία μολυσμούς, είναι γεννήτρια της απαθείας. Εάν δε η ακρασία προξενεί και προξένησε τα πάθη που δεν υπήρχαν σ’εμάς, πώς, όταν υπάρχουν, δεν θα τα αυξήση και στηρίξη, όπως η νηστεία θα τα μειώση και θα τα αφανίση; Είναι δε συζυγικαί μεταξύ τους η νηστεία και η εγκράτεια, έστω και αν για τους συνετούς ερευνητάς πότε πλεονεκτή η μία και πότε η άλλη.
Ας μη τις διαζεύξωμε λοιπόν κι εμείς τώρα, αλλά κατά την διάρκεια των πέντε ημερών της εβδομάδος ας τηρούμε περισσότερο τη νηστεία, ενώ κατά το Σάββατον και την Κυριακή ας προσέχωμε μάλλον στην εγκράτεια παρά στη νηστεία, για να ακούωμε με σύνεσι τα ευαγγελικά λόγια, τα οποία θα μας αναγγείλουν σήμερα την θαυμαστή ίαση του παραλύτου που πραγματοποιήθηκε από τον Κύριο όχι στα Ιεροσόλυμα, αλλά στην Καπερναούμ.[…]
Γρηγορίου Παλαμά τα ‘Εργα
Πατερικές Εκδόσεις «Γρηγόριος ο Παλαμάς»
Β' Κυριακή των Νηστειών
Από τον Κανόνα του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά
‘Ηχος δ’
***
Το της σοφίας ιερόν και θείον όργανον,
θεολογίας την λαμπράν συμφώνως σάλπιγγα,
ανυμνούμεν σε Γρηγόριε Θεορρήμον.
Αλλ’ως νούς Νο΄ί΄ τω πρώτω παριστάμενος,
προς αυτόν τον νούν ημών Πάτερ οδήγησον,
ίνα κράζωμεν’
Χαίρε Κήρυξ της Χάριτος.
Υάκινθος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου