Η ντομάτα
Η περίπτωση της Ιεράπετρας
Γράφει η Τάνια Γεωργιοπούλου στην «Καθημερινή της Κυριακής» 11/3/2012
Η ‘Ενωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Ιεράπετρας πρόσφατα έκανε αίτηση για υπαγωγή στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα.Με χρέη 5 εκατ.ευρώ αδυνατεί να ανταποκριθεί στις οικονομικές της υποχρεώσεις. Η ένωση «στεγάζει» 500 παραγωγούς κηπευτικών. Στην περιοχή υπάρχουν περίπου 15.000 θερμοκήπια.
Σε πάνω από 7.500 από αυτά καλλιεργούνται ντομάτες. Πολλές ντομάτες, δεδομένου ότι το στρέμμα δίνει 15 τόνους ετησίως.
Επτά αγρότες το 2006 αποφάσισαν να αποσκιρτήσουν από τον «θεσμικό» συνεταιρισμό και να ιδρύσουν έναν δικό τους,με την επωνυμία «Νότος».
Σήμερα,η ομάδα,στην οποία συμμετέχουν πλέον 21 παραγωγοί που καλλιεργούν συνολικά 180 στρέμματα με θερμοκήπια, πουλάει τις ντομάτες της σε αυξημένες τιμές απευθείας σε μεγάλα σούπερ μάρκετ και στη λαχαναγορά της Αθήνας.
Φέτος για πρώτη φορά εξήγαγαν και στη Γερμανία. Όσο για τις εισαγωγές,
δε νοιάζονται και πολύ. «’Εχουμε την ίδια ποιότητα, καλύτερη γεύση και τις ίδιες τιμές με τις «λουσάτες» ντομάτες Βελγίου. Οι πελάτες μας θα καταφύγουν στο εξωτερικό μόνο αν δεν μπορούμε εμείς να τους δώσουμε τις ποσότητες που θέλουν»,
λέει στην "Κ" ο γραμματέας του διοικητικού συμβουλίου, Αν.Πλεξουσάκης.
Τα κτήματα του «Νότος» είναι πολύ κοντά με εκείνα των παραγωγών της ένωσης.
Τι είναι αυτό που κάνει την διαφορά;
«Αποφασίσαμε ότι δεν θέλαμε να διαθέτουμε τις ντομάτες μας με τον παλαιό τρόπο, μέσα από τα δημοπρατήρια της Ιεράπετρας που παίρνουν όλες τις ποσότητες χωρίς να δίνουν τιμές και τις πουλάνε όσο θέλουν,όπου θέλουν.Το στοίχημά μας ήταν να φύγει το προϊόν τιμολογημένο από εμάς και να φτάσει κατευθείαν στα μαγαζιά ή και στη λαχαναγορά»,εξηγεί ο κ.Πλεξουσάκης.Η πρώτη σκέψη αφορούσε τη διαφοροποίηση της παραγωγής. «Ντομάτα υπάρχει παντού.Το θέμα είναι να κάνεις ένα προϊόν διαφορετικό. Δοκιμάσαμε λοιπόν διάφορες ποικιλίες, υβρίδια,τις ντομάτες cherry,βελανίδια, τις μαύρες ντομάτες. Φροντίσαμε να έχουμε τις πιστοποιήσεις που ζητάει η αγορά.Τα πρώτα δύο χρόνια ήταν δύσκολα γιατί πρέπει να χτίσεις μια σχέση εμπιστοσύνης,ένα brand-name. Επίσης οι μικρόκαρπες ντομάτες θέλουν περισσότερη δουλειά και περισσότερα εργατικά,αλλά το αποτέλασμα αξίζει τον κόπο.
Ο πρόεδρος της ‘Ενωσης συνεταιρισμών κ.Πανακομιχελάκης, από την άλλη, αναγνωρίζει ότι η μεγαλόκαρπη κλασσική ντομάτα που καλλιεργούν οι περισσότεροι παραγωγοί της Ιεράπετρας δεν διαθέτει πλέον το αναγκαίο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.Τι τους εμποδίζει τότε να δικιμάσουν κάτι καινούργιο;
«Τίποτα», παραδέχεται , «αλλά η αλλαγή της καλλιέργειας δεν γίνεται εύκολα.
Οι άνθρωποι έχουν συνηθίσει στην προηγούμενη κατάσταση».
’Οπως λέει χαρακτηριστικά ο κ.Πλεξουσάκης, « η Κρήτη ήταν διάσημη για τις ντομάτες της.
Τι έκανε όμως για να παραμείνει διάσημη;».
Η πατάτα
Του Σταύρου Τζίμα (Εφημερίδα «Η Καθημερινή της Κυριακής» 11/3/2012)
Το Νευροκόπι Δράμας ήταν γνωστό στο πανελλήνιο κυρίως για τις πολικές θερμοκρασίες και στις λαϊκές αγορές για τις καλές του πατάτες.Σήμερα τείνει να εξελιχθεί σε σύμβολο «απελευθέρωσης»του αγροτικού κόσμου από τους μεσάζοντες,καθώς μετα τις φθηνές πατάτες που κέντρισαν το ενδιαφέρον και διεθνών ΜΜΕ,στον ίδιο δρόμο βαδίζουν το λάδι,τα φασόλια και ίσως τα αμνοερίφια του Πάσχα!
Πίσω όμως από την ελπίδα που γεννούν αυτές οι «ιστορικές»πρωτοβουλιές,
εγείρονται ερωτήματα:
Μέχρι που μπορεί να πάει αυτό το κίνημα; ‘Εφθασε η ώρα να σπάσει η αλυσίδα εκτίναξης τιμών από το χωράφι στο ράφι; Ο κ.Χρ.Γιαννακάκης,πολύπειρος συνεταιριστής από τηνΗμαθεία,είναι κατηγορηματικός μιλώντας στην «Κ»: «Ασφαλώς και είναι ενδιαφέρουσα αυτή η πρωτοβουλία,αλλά πρέπει να είμαστε προσγειωμένοι:αν δεν αποκτήσει δομές,δεν μπορεί να έχει προοπτική,θα ξεφουσκώσει γρήγορα.Θα τη φάνε οι «λύκοι» που καραδοκούν.Νομίζω ότι δεν θ’αντέξουν οι ακτιβιστές και οι παραγωγοί».
Ο γνωστός Θεσσαλονικιός επιχειρηματίας κ.Ν.Ευθυμιάδης που δραστηριοποιείται με σύγχρονες μεθόδους στο χώρο της γεωργικής παραγωγής,βρίσκει την ιδέα καλή αλλά επισημαίνει στην «Κ» ότι «δεν μπορεί να δώσει λύση παρά μόνο αν θεσμοθετηθεί,ώστε να διασφαλίζεται και για τον παραγωγό και για τον καταναλωτή
η τιμή αλλά και η ποιότητα του προϊόντος». Κατά τον κ.Ευθυμιάδη,όλη αυτή η κινητικότητα με αφορμή το «κίνημα της πατάτας»,αποτελεί ένδειξη ότι μπορεί να δουλέψουν και άλλοι μηχανισμοί πέραν αυτού που λειτουργεί σήμερα.
«Η Πολιτεία πρέπει ν’αναλάβει αυτήν την πρωτοβουλία και να την εντάξει σε θεσμούς,όπως γίνεται σε όλον τον κόσμο.Δεν θα ανακαλύψουμε εμείς τον τροχό».Ποιοί θα μπορούσαν να είναι αυτοί οι μηχανισμοί; Ο ίδιος αναφέρει τα δημοπρατήρια γεωργικών προϊόντων που λειτουργούν σε ευρωπαϊκές χώρες και τα οποία «παίζουν τον ρόλο του εξισορροπητικού παράγοντα,με ασφαλιστικές δικλείδες και για τον παραγωγό και για τον έμπορο και τον καταναλωτή».
Σύμφωνα με τον γεωπόνο,γεωργό και πρών ευρωβουλευτή κ.Γ.Γκλαβάκη, ο φαύλος κύκλος της αισχροκέρδειας των μεσαζόντων μπορεί να χτυπηθεί με την λειτουργία σύγχρονων λαχαναγορών-δημοπρατηρίων,που θα οδηγήσουν σε συμπίεση τιμών,
όπως γίνεται στις χώρες της κεντρικής Ευρώπης. «Οι συμβεβλημένοι παραγωγοί πηγαίνουν τα προϊόντα τους στο δημοπρατήριο,όπου μέσα από ηλεκτρονικές διαδικασίες διαγωνίζονται,βάσει των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού.
Εκεί οι μεσάζοντες δεν μπορούν να κερδοσκοπήσουν»,υποστηρίζει.
Αισιόδοξος ότι η πρωτοβουλία δεν θα «ξεφουσκώσει»,εμφανίζεται ο πατατοπαραγωγός από το Νευροκόπι κ.Ν.Γαλόπουλος. «Στο μέλλον θα δούμε τι συνεργασίες μπορούμε να κάνουμε με παραγωγούς κι άλλων προϊόντων.
Οι νοικύρηδες έμποροι είναι μαζί μας, απέναντι έχουμε μόνο τους κακούς εμπόρους».
Η περίπτωση της Ιεράπετρας
Γράφει η Τάνια Γεωργιοπούλου στην «Καθημερινή της Κυριακής» 11/3/2012
Η ‘Ενωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Ιεράπετρας πρόσφατα έκανε αίτηση για υπαγωγή στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα.Με χρέη 5 εκατ.ευρώ αδυνατεί να ανταποκριθεί στις οικονομικές της υποχρεώσεις. Η ένωση «στεγάζει» 500 παραγωγούς κηπευτικών. Στην περιοχή υπάρχουν περίπου 15.000 θερμοκήπια.
Σε πάνω από 7.500 από αυτά καλλιεργούνται ντομάτες. Πολλές ντομάτες, δεδομένου ότι το στρέμμα δίνει 15 τόνους ετησίως.
Επτά αγρότες το 2006 αποφάσισαν να αποσκιρτήσουν από τον «θεσμικό» συνεταιρισμό και να ιδρύσουν έναν δικό τους,με την επωνυμία «Νότος».
Σήμερα,η ομάδα,στην οποία συμμετέχουν πλέον 21 παραγωγοί που καλλιεργούν συνολικά 180 στρέμματα με θερμοκήπια, πουλάει τις ντομάτες της σε αυξημένες τιμές απευθείας σε μεγάλα σούπερ μάρκετ και στη λαχαναγορά της Αθήνας.
Φέτος για πρώτη φορά εξήγαγαν και στη Γερμανία. Όσο για τις εισαγωγές,
δε νοιάζονται και πολύ. «’Εχουμε την ίδια ποιότητα, καλύτερη γεύση και τις ίδιες τιμές με τις «λουσάτες» ντομάτες Βελγίου. Οι πελάτες μας θα καταφύγουν στο εξωτερικό μόνο αν δεν μπορούμε εμείς να τους δώσουμε τις ποσότητες που θέλουν»,
λέει στην "Κ" ο γραμματέας του διοικητικού συμβουλίου, Αν.Πλεξουσάκης.
Τα κτήματα του «Νότος» είναι πολύ κοντά με εκείνα των παραγωγών της ένωσης.
Τι είναι αυτό που κάνει την διαφορά;
«Αποφασίσαμε ότι δεν θέλαμε να διαθέτουμε τις ντομάτες μας με τον παλαιό τρόπο, μέσα από τα δημοπρατήρια της Ιεράπετρας που παίρνουν όλες τις ποσότητες χωρίς να δίνουν τιμές και τις πουλάνε όσο θέλουν,όπου θέλουν.Το στοίχημά μας ήταν να φύγει το προϊόν τιμολογημένο από εμάς και να φτάσει κατευθείαν στα μαγαζιά ή και στη λαχαναγορά»,εξηγεί ο κ.Πλεξουσάκης.Η πρώτη σκέψη αφορούσε τη διαφοροποίηση της παραγωγής. «Ντομάτα υπάρχει παντού.Το θέμα είναι να κάνεις ένα προϊόν διαφορετικό. Δοκιμάσαμε λοιπόν διάφορες ποικιλίες, υβρίδια,τις ντομάτες cherry,βελανίδια, τις μαύρες ντομάτες. Φροντίσαμε να έχουμε τις πιστοποιήσεις που ζητάει η αγορά.Τα πρώτα δύο χρόνια ήταν δύσκολα γιατί πρέπει να χτίσεις μια σχέση εμπιστοσύνης,ένα brand-name. Επίσης οι μικρόκαρπες ντομάτες θέλουν περισσότερη δουλειά και περισσότερα εργατικά,αλλά το αποτέλασμα αξίζει τον κόπο.
Ο «Νότος»πουλάει τις «διαφορετικές» ντομάτες του
περίπου 3 ευρώ το κιλό,ενώ οι παραγωγοί της κλασσικής ντομάτας Ιεράπετρας
παίρνουν 0,40-0,70 αντίστοιχα.Η ομάδα έχει κάνει επαφές με τη Ρωσία όπου όμως
ζητούν μεγάλες ποσότητες,τις οποίες ο «Νότος»προς το παρόν δεν διαθέτει.
Ο πρόεδρος της ‘Ενωσης συνεταιρισμών κ.Πανακομιχελάκης, από την άλλη, αναγνωρίζει ότι η μεγαλόκαρπη κλασσική ντομάτα που καλλιεργούν οι περισσότεροι παραγωγοί της Ιεράπετρας δεν διαθέτει πλέον το αναγκαίο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.Τι τους εμποδίζει τότε να δικιμάσουν κάτι καινούργιο;
«Τίποτα», παραδέχεται , «αλλά η αλλαγή της καλλιέργειας δεν γίνεται εύκολα.
Οι άνθρωποι έχουν συνηθίσει στην προηγούμενη κατάσταση».
’Οπως λέει χαρακτηριστικά ο κ.Πλεξουσάκης, « η Κρήτη ήταν διάσημη για τις ντομάτες της.
Τι έκανε όμως για να παραμείνει διάσημη;».
Η πατάτα
Τι σηματοδοτεί το Νευροκόπι
Του Σταύρου Τζίμα (Εφημερίδα «Η Καθημερινή της Κυριακής» 11/3/2012)
Το Νευροκόπι Δράμας ήταν γνωστό στο πανελλήνιο κυρίως για τις πολικές θερμοκρασίες και στις λαϊκές αγορές για τις καλές του πατάτες.Σήμερα τείνει να εξελιχθεί σε σύμβολο «απελευθέρωσης»του αγροτικού κόσμου από τους μεσάζοντες,καθώς μετα τις φθηνές πατάτες που κέντρισαν το ενδιαφέρον και διεθνών ΜΜΕ,στον ίδιο δρόμο βαδίζουν το λάδι,τα φασόλια και ίσως τα αμνοερίφια του Πάσχα!
Πίσω όμως από την ελπίδα που γεννούν αυτές οι «ιστορικές»πρωτοβουλιές,
εγείρονται ερωτήματα:
Μέχρι που μπορεί να πάει αυτό το κίνημα; ‘Εφθασε η ώρα να σπάσει η αλυσίδα εκτίναξης τιμών από το χωράφι στο ράφι; Ο κ.Χρ.Γιαννακάκης,πολύπειρος συνεταιριστής από τηνΗμαθεία,είναι κατηγορηματικός μιλώντας στην «Κ»: «Ασφαλώς και είναι ενδιαφέρουσα αυτή η πρωτοβουλία,αλλά πρέπει να είμαστε προσγειωμένοι:αν δεν αποκτήσει δομές,δεν μπορεί να έχει προοπτική,θα ξεφουσκώσει γρήγορα.Θα τη φάνε οι «λύκοι» που καραδοκούν.Νομίζω ότι δεν θ’αντέξουν οι ακτιβιστές και οι παραγωγοί».
Ο γνωστός Θεσσαλονικιός επιχειρηματίας κ.Ν.Ευθυμιάδης που δραστηριοποιείται με σύγχρονες μεθόδους στο χώρο της γεωργικής παραγωγής,βρίσκει την ιδέα καλή αλλά επισημαίνει στην «Κ» ότι «δεν μπορεί να δώσει λύση παρά μόνο αν θεσμοθετηθεί,ώστε να διασφαλίζεται και για τον παραγωγό και για τον καταναλωτή
η τιμή αλλά και η ποιότητα του προϊόντος». Κατά τον κ.Ευθυμιάδη,όλη αυτή η κινητικότητα με αφορμή το «κίνημα της πατάτας»,αποτελεί ένδειξη ότι μπορεί να δουλέψουν και άλλοι μηχανισμοί πέραν αυτού που λειτουργεί σήμερα.
«Η Πολιτεία πρέπει ν’αναλάβει αυτήν την πρωτοβουλία και να την εντάξει σε θεσμούς,όπως γίνεται σε όλον τον κόσμο.Δεν θα ανακαλύψουμε εμείς τον τροχό».Ποιοί θα μπορούσαν να είναι αυτοί οι μηχανισμοί; Ο ίδιος αναφέρει τα δημοπρατήρια γεωργικών προϊόντων που λειτουργούν σε ευρωπαϊκές χώρες και τα οποία «παίζουν τον ρόλο του εξισορροπητικού παράγοντα,με ασφαλιστικές δικλείδες και για τον παραγωγό και για τον έμπορο και τον καταναλωτή».
Σύμφωνα με τον γεωπόνο,γεωργό και πρών ευρωβουλευτή κ.Γ.Γκλαβάκη, ο φαύλος κύκλος της αισχροκέρδειας των μεσαζόντων μπορεί να χτυπηθεί με την λειτουργία σύγχρονων λαχαναγορών-δημοπρατηρίων,που θα οδηγήσουν σε συμπίεση τιμών,
όπως γίνεται στις χώρες της κεντρικής Ευρώπης. «Οι συμβεβλημένοι παραγωγοί πηγαίνουν τα προϊόντα τους στο δημοπρατήριο,όπου μέσα από ηλεκτρονικές διαδικασίες διαγωνίζονται,βάσει των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού.
Εκεί οι μεσάζοντες δεν μπορούν να κερδοσκοπήσουν»,υποστηρίζει.
Αισιόδοξος ότι η πρωτοβουλία δεν θα «ξεφουσκώσει»,εμφανίζεται ο πατατοπαραγωγός από το Νευροκόπι κ.Ν.Γαλόπουλος. «Στο μέλλον θα δούμε τι συνεργασίες μπορούμε να κάνουμε με παραγωγούς κι άλλων προϊόντων.
Οι νοικύρηδες έμποροι είναι μαζί μας, απέναντι έχουμε μόνο τους κακούς εμπόρους».
Υάκινθος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου