Κυριακή 4 Μαρτίου 2012

"Πατήρ,Υιός και 'Αγιον Πνεύμα",'Αγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς




Εις την Κυριακήν της Ορθοδοξίας
Ομιλία Η'

[…] Του οποίου (Πατρός) ένας είναι Υιός, συνα΄ί΄διος  με Αυτόν και χρονικώς συνάναρχος’ όχι άναρχος δε, διότι έχει γεννήτορα και ρίζα, πηγή και αρχή τον Πατέρα, από τον οποίο μόνον προήλθε πρίν από όλους  τους  αιώνας ασωμάτως, απαθώς, αρρεύστως, γεννητώς, αλλά δεν διαιρέθηκε’ που είναι Θεός από Θεό, όχι άλλος κατά το ότι είναι Θεός και άλλος κατά το ότι είναι Υιός’
πάντοτε ών και πάντοτε ών Υιός και πάντοτε ών ασυγχύτως προς τον Θεό’ λόγος ζωντανός, φώς αληθινό, ενυπόστατος σοφία, αιτία και αρχή όλων των δημιουργημάτων, αφού όλα αυτά έγιναν δι’ Αυτού’
αυτός εκένωσε τον εαυτό Του χάριν της συντελείας των αιώνων, όπως προείπαν οι προφήτες, παίρνοντας για μας την δική μας μορφή, και, αφού εκυοφορήθηκε από την αειπάρθενη Μαρία μ’ ευδοκία του Πατρός και συνεργία του Αγίου Πνεύματος, εγεννήθηκε κι ενανθρώπισε αληθινά, έγινε όμοιος μ’ εμάς καθ’όλα, πλήν της αμαρτίας, ενώ έμεινε ό,τι  ήταν, Θεός αληθινός σε μια υπόστασι και μετά την ενανθρώπησι, ενεργών όλα τα θεία ως Θεός και όλα τα ανθρώπινα πάθη’ απαθής και αθάνατος ών και διαμένων ως Θεός, εκουσίως δε παθών για μας κατά την σάρκα ως άνθρωπος, σταυρωθείς και αποθανών, ταφείς και αναστάς κατά την τρίτη ημέρα και καταργήσας δια του θανάτου και της αναστάσεώς Του αυτόν που έχει την κυριαρχία του θανάτου’ και μετά την ανάστασι επιφανείς, αναληφθείς στον ουρανό και καθίσας από τα δεξιά του Πατρός αφού έκαμε ομότιμο και ομόθρονο ως ομότιμο το φύραμά μας, με το οποίο πρόκειται να έλθη πάλι ενδόξως να κρίνη ζώντας και νεκρούς, που θα επανέλθουν προς την ζωή εξ αιτίας της παρουσίας Του, και ν’αποδώση στον καθένα κατά τα έργα του. Αναγνωρίζοντας κι εμείς αισθητό και περιγραπτό τούτο το από εμάς πρόσλημμά Του και φύραμα, εικονίζομε και προσκυνούμε ευσεβώς και αυτήν που Τον εγέννησε παρθενικώς και τους ευαρεστήσαντας Αυτόν τελείως.

Τούτου τα σύμβολα των παθών, και μάλιστα τον σταυρό, τιμούμε και προσκυνούμε ως θεία τρόπαια κατά του κοινού πολεμίου.Την ανάμνηση τούτου τελώντας κατά την εντολή του καθημερινώς, ιερουργούμε τα θειότατα μυστήρια και μετέχομε σ’αυτά. Κατά την παραγγελία τούτου πριν από όλα βαπτιζόμαστε και βαπτίζομε σ’ ένα όνομα σεπτό και προσκυνητό
     του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.





 Από τον Κανόνα της Κυριακής της Ορθοδοξίας
Ποίημα του Αγίου Πατρός ημών
 Θεοδώρου του  Στουδίτου
Ωδή ζ’,  ήχος  πλ. του β’


Πεποίκιλται,  περιβέβληται,
κεκαλλώπισται η Εκκλησία,
μόρφωσιν του Δεσπότου των όλων,
της σαρκώσεως,
και των παθημάτων αυτού,
και τα σύμβολα φέρουσα εις τέλος,
κατά τους θείους θεσμούς.



Γρηγορίου του Παλαμά τα 'Εργα
Πατερικές Εκδόσεις "Γρηγόριος ο Παλαμάς"

πηγή:Υάκινθος




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου