Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2013

Ἐξομολόγηση καὶ Θεία Κοινωνία - Εκκοσμίκευση




Schmemann Alexander (Protopresbyter (1921-1983)


 πηγή : Αγία Ζώνη



Τ ρωτήματα κα προβληματισμς γι τ συχνότητα τς Θείας Κοινωνίας, γι τ σχέση νάμεσα στ μυστήριο τς Εχαριστίας κα τς ξομολόγησης, πως κα τ ρωτήματα πο φορον τν οσία κα τν τύπο τς ξομολόγησης, εναι σήμερα σημάδια ζωντάνιας κα γρήγορσης το κκλησιαστικο σώματος. Φανερώνουν τι νάμεσα στος ρθοδόξους πάρχει φανερ νδιαφέρον γι τ οσιδες κα δίψα γι ,τι εναι πνευματικ γνήσιο. Θ ταν λοιπν σφαλμένο ν προσπαθήσουμε ν παντήσουμε τέτοια ρωτήματα πλς μ “διοικητικ” μέτρα, μ θεσπίσματα κα παγορευτικς γκυκλίους. Γιατί, στν πραγματικότητα ατ μ τ ποο εμαστε ντιμέτωποι εναι να καίριο πνευματικ ρώτημα πο φορ λόκληρη τή ζω τς κκλησίας.
 

Μόνο νας πνευματικ τυφλς κα διάφορος νθρωπος θ ρνιόταν τι παρ τ σχετική της εημερία, ξωτερικ κα λική, ατ πο πειλε τν κκλησία προέρχεται κ τν σω κα δν εναι παρ κίνδυνος τς κκοσμίκευσης, τς βαθις πνευματικς ποσύνθεσης. Τ τραγικ συμπτώματα ατο το μαρασμο χουν μφανισθε πολ καιρ πρίν. Ο τελείωτες διαμάχες πάνω στ καταστατικ τν νοριν, τ ερέως διαδεδομένο νδιαφέρον τν νοριτν γι τν προάσπιση τν “συμφερόντων”, τν “δικαιωμάτων” κα τν “περιουσιακν” ναντι τς εραρχίας κα το κλήρου, πίστευτη εκολία μ τν ποία κόμη κα παλις κα στορικς νορίες πλ γκαταλείπουν τν κκλησία χάριν ατν τν “δικαίων ατημάτων”, γκεντρισμς οσιαστικ λων τν κκλησιαστικν συμβουλίων, θνικν, πισκοπικν κα νοριακν πάνω στ ξωτερικά, τ λικ κα τ “νόμιμα” -λα ατ ποκαλύπτουν τέτοια βαθι κκοσμίκευση το νο κα τς συνείδησης πο προκαλον νησυχία γι τ μέλλον τς κκλησίας, ποία ντιθέτως δν δείχνει ν συνειδητοποιε τ πραγματικ ερος κα βάθος τς κρίσης.
 

Κι μως, εναι κριβς ατ κκοσμίκευση, πο δηγε τόσους νθρώπους κα διαίτερα νέους μακρι π τν κκλησία, φο κανες δν τος μιλ γι τ ληθινό της νόημα κα τί σημαίνει ν εναι μέλη της. Μέσα στν δια τν κκλησία κκληση γι μβάθυνση στν σωτερικ κα πνευματικ ζω κούγεται σπάνια κα συχν τ “πνευματικξαντλεται σ συνεστιάσεις, πετειακς πανηγύρεις, οκονομικς ξορμήσεις κα ψυχαγωγικ προγράμματα.
 

[...]
 

πάρχει μιά τάση ν πιλύουμε λα τ φλέγοντα κα δύσκολα ζητήματα, συμπεριλαμβανομένης τς μετοχς στ θεία Κοινωνία, μ πλς ναφορς στ παρελθόν: στς πρακτικς πο χαρακτηρίζονταν ς κανονικς στ Ρωσία, τν λλάδα, τν Πολωνία, κ.λπ. Ατ τάση, στόσο, δν εναι μόνο λανθασμένη λλ κα πικίνδυνη. Γιατί συχν τ παρελθόν, νεξαρτήτως χώρας, πεχε πολ π τ ν εναι ρθόδοξο κα σωστό. Γι ν ντιληφθομε τ γεγονς ατ ρκε ν διαβάσουμε, γι παράδειγμα, τς παρατηρήσεις το καθολικο σώματος τς Ρωσικς εραρχίας στ τη 1905-1912 [..]. Κυριολεκτικ χωρς ξαιρέσεις, ο τότε Ρσοι πίσκοποι, π τος πι κατηρτισμένους τς ρθόδοξης κκλησίας κα ναμφίβολα π τος πι παραδοσιακούς, χαρακτήρισαν τν πνευματική, λειτουργική, κπαιδευτικ κ.λπ κατάσταση τς κκλησίας ς βαρύτατα λλιπ, κα παιτοσαν πείγουσες λλαγές. Κατ’ ρχν Χομιάκοφ ποκήρυξε κάθε τί πο δενε στ ρμα το δυτικο Σχολαστικισμο κα Νομικισμο τ ληθιν ζωνταν κα παραγωγικ στοιχεα τς Ρωσικς θεολογίας. Μητροπολίτης ντονυ (Κραποβίτσκυ) κανε κκληση γι ριζικ ναμόρφωση τν Ρωσικν ερατικν σχολν κα καδημιν. Κα γιος ωάννης τς Κροστάνδης καταδίκαζε μ αστηρότητα τν χλιαρότητα κα τν τυπικ εσεβισμ τς Ρωσικς κοινωνίας πο εχε ποβαθμίσει τ μετοχ στ θεία Κοινωνία σ μία “παξ το τους ποχρέωση” κα τν Θεανδρικ ζω τς κκλησίας στ πίπεδο τν “θίμων”. Κάτω π ατ τν πτικ γωνία, ο πλς ναφορς κα κκλήσεις στ παρελθν δν θ ταν δόκιμες, φο τ διο τ παρελθν χρήζει παναξιολόγησης π τ φς τς γνήσιας ρθόδοξης παράδοσης. Τ μοναδικ κριτήριο εναι πάντοτε κα σ κάθε περίπτωση ατ δια Παράδοση κα προβληματισμς φορ τν τρόπο πο θ τν νσωματώσουμε στν παροσα κατάσταση, πο διαφέρει τόσο ριζικ π τ παρελθόν.
 

Ατ κατάσταση προσδιορίζεται κυρίως π μία βαθι πνευματικ κρίση τς κοινωνίας, το πολιτισμο, το διου του νθρώπου. κκοσμίκευση εναι πομάκρυνση τς νθρώπινης ζως π τν Θεό. Ατ εναι κρίση πο ρχίζει ν πηρεάζει κα τν κκλησία. Εναι πικίνδυνο κα φελς ν νομίζει κανες τι κκοσμίκευση τς κκλησίας μπορε ν σταματήσει μ ποφάσεις κα διοικητικς πράξεις. Γιατί, καταρχήν, κκοσμίκευση πλήττει τν θησαυρ τς κκλησίας, τ για τν γίων –τ θεία Μυστήρια.

 

 

κκοσμίκευση καί μυστήρια

 

ν ξεκιν ατ τν ναφορ στ μυστήρια μ γενικς παρατηρήσεις πο φορον τν κατάσταση το κόσμου κα τς κκλησίας, εναι γιατί εμαι πεπεισμένος τι τ νέο νδιαφέρον πάνω στς μυστηριακς πρακτικς κα τος κανόνες πηγάζει π ατ τ μεγάλη κρίση κα συνδέεται μεσα μαζί της. χω τ γνώμη τι προβληματισμς γι τ συμμετοχ το λαο στ Μυστήρια εναι στν πραγματικότητα τ κλειδ γι τν εσοδο στν καθολικότητα τς κκλησιαστικς ζως στ λύση ατο το προβλήματος στηρίζεται ν τέλει τ μέλλον τς κκλησίας, ναγέννηση ποσύνθεσή της.
 

κε που Εχαριστία κα θεία Κοινωνία χουν γίνει κα πάλι “τ κέντρο τς χριστιανικς ζως”, τ προβλήματα τν σχέσεων τς νορίας μ τν κκλησία κα τν εραρχία, τ προβλήματα μ τος κανόνες κα τς οκονομικς δεσμεύσεις, παύουν ν πάρχουν. Κάτι, βέβαια, πο δν εναι τυχαο. Γιατί, που νοριακ ζω δν θεμελιώνεται πάνω π’ λα στν ησο Χριστ –πο σημαίνει πάνω σ μιά ζωνταν κα σταθερ κοινωνία μαζί Του κα μέσω Ατο μ τ μυστήριο τς Παρουσίας Του, τ θεία Εχαριστία- κε, ργ γρήγορα λλ ναπόφευκτα, κάτι διαφορετικ θ ναδυθε κα θ πικρατήσει: τ “περιουσιακ” κα “διεκδίκησή τους”, ο πολιτικς σκοπιμότητες, τ θνικιστικ φρονήματα, ο λικς πιτυχίες, “καύχηση” τς κοινότητας. Σ’ ατς τς περιπτώσεις δν εναι πλέον Χριστός, λλ κάτι λλο πο διαμορφώνει, κα ντέλει ποικοδομε, τν νοριακ ζωή

Μέχρι πρόσφατα κα γι πολ καιρό, ο νορίες μας παράλληλα μ τ θρησκευτική τους ποστολ εχαν να εδος φυσικο ποστηρίγματος: φυλετικο, θνικο, γλωσσικο. Ο νορίες ταν τ πλαίσιο κα τρόπος νωσης τν μεταναστν, δηλαδ τν θνικν κείνων μειονοτήτων πο ναζητοσαν συγκροτημένη ταυτότητα κα πιβίωση στν μερικανικ κοινωνία, πο ρχικ ταν ξένη κα ργότερα χθρικ πέναντί τους. Τώρα, στόσο, ατ “μεταναστευτικ” περίοδος τς στορίας τς κκλησίας μας δηγεται ραγδαία πρς τ τέλος της. Ατ “φυσικ” βάση γρήγορα καταρρέει κα ξαφανίζεται. Τ πόμενο ρώτημα εναι τ ξς: Τί θ τν ντικαταστήσει; Μήπως εναι δυνηρ ξεκάθαρο τι ἐὰν δν ντικατασταθε π τν δια τν λήθεια κα μπειρία τς κκλησίας –τν ν Χριστ νότητα- τότε ναγκαστικ θ κφυλιστε σ μιά θεολόγητη, κα ντίχριστη θεώρηση τς νορίας ς πλο ποδέκτη κα διαχειριστ περιουσιακν στοιχείων; ...] Γιατί, εναι πλέον γνωστ κα ποδεδειγμένο τι ατ πο δν καταφέρνει ν νώσει τος νθρώπους γύρω του, τος συσπειρώνει ναντίον του. Κι δ βρίσκεται τραγικ διάσταση τς παρούσας κατάστασης.
 

Ατς εναι λόγος πο τ ρώτημα περ μυστηρίων χει τέτοια διαίτερη σημασία. Μόνο στ μυστήρια μπορομε ν βρομε ατ πού μς τροφοδοτε μ’ ναν θετικ τρόπο: τν ρχ τς νότητας, πο τόσο φανερ λείπει π τν κκλησιαστικ ζω σήμερα. Μόνο στ μυστήρια εναι ριζωμένη ατ δυνατότητα γι λλαγ τς νοοτροπίας μας. Ἐὰν χει προκύψει νας ντονος προβληματισμς σήμερα, εναι γιατί λο κα περισσότεροι νθρωποι, συνειδητ συνείδητα, ναζητον μιά παναθεώρηση, μιά νέα “βάση” πο θ δινε τ δυνατότητα στν νορία ν νακαλύψει τ κκλησιαστικό της νόημα κα ν θέσει τέρμα στ ραγδαία κα λυπηρκκοσμίκευση”.
 
(συνεχίζεται)

 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου