Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013

Μαρασμὸς καὶ ἀνακαίνιση τῆς Εὐχαριστιακῆς πρακτικῆς



Schmemann Alexander (Protopresbyter (1921-1983)


 πηγή : Αγία Ζώνη


Συνέχεια από το " Ἐξομολόγηση καὶ Θεία Κοινωνία - Εκκοσμίκευση "
 


Πολ περιεκτικ θ συνοψίζαμε τν δογματικ κα στορικ πλευρ τς συμμετοχς τν πιστν στ θεία Εχαριστία, ς ξς:


Εναι γνωστ κα διαμφισβήτητο τι στν πρώτη κκλησία κοινωνία λων τν πιστν, σ κάθε Λειτουργικ σύναξη, εναι αταπόδεικτος κανόνας. Ατ πο πρέπει δ ν πογραμμιστε εναι τι ατ συγκροτημένη συμμετοχ γίνεται ντιληπτ χι μόνο ς πράξη προσωπικς εσέβειας κα γιασμο, λλ πάνω π’ λα, ς πράξη πο πηγάζει π τν δια τν διότητα το μέλους τς κκλησίας: πλήρωση κα πραγμάτωση τς συμμετοχς. Εχαριστία προσδιορίζεται κα βιώνεται ς “τ μυστήριο τς κκλησίας”, “τ μυστήριο τς σύναξης”, “τ μυστήριο τς νότητας”. “Ενώθηκε μαζί μας κα σκήνωσε τ Σμα Του μέσα μας, στε ν συγκροτήσουμε μιά λότητα, ν γίνουμε να σμα νωμένο μ τν Κεφαλή”, γράφει γ. ωάννης Χρυσόστομος. πρώτη κκλησία πλ δν γνωρίζει σημεο κριτήριο γι τ μέλη της λλο, π τ μετοχ στ μυστήριο. φορισμς π τν κκλησία ροθετεται μ τν φορισμ π τν εχαριστιακ σύναξη μέσα στν ποία κκλησία κπληρώνει κα ποκαλύπτει αυτν ς Σμα Χριστο. Κοινωνία το Σώματος κα Αματος το Χριστο εναι μεση συνέπεια το βαπτίσματος: το μυστηρίου τς εσόδου μας στν κκλησία, που δν τίθενται πλέον λλοι “ροι” γι τ μετοχή μας. Τ μέλος τς κκλησίας εναι τ πρόσωπο πού, μέσα π τ μυστήρια, βρίσκεται σ κοινωνία μ ατήν. Ατ κατανόηση τς Κοινωνίας, ς τ πλήρωμα τς μετοχς στν κκλησία, μπορε ν χαρακτηριστε κκλησιολογική. Κα παρόλο πο ργότερα συσκοτίστηκε γινε πολύπλοκη, δν γκαταλείφθηκε ποτ. Παραμένει πάντοτε τ οσιαστικ μέρος τς Παράδοσης.
 


τσι, λοιπόν, κανες δν πρέπει ν’ ναρωτιέται γι τν δια τν πρακτική, λλ τί ταν ατ πο συνέβη κα τν λλοίωσε. Πς γινε κι πομακρυνθήκαμε τόσο π’ ατήν, στε κόμα κι πλ ναφορά της ν φαίνεται σ μερικος –διαίτερα κληρικούς- σν νήκουστη καινοτομία, σν τριγμς στ θεμέλια. Γιατί, δ κα αἰῶνες, ννι στς δέκα Λειτουργίες τελονται χωρς τν προσέλευση κοινωνούντων; -γεγονς πού δν προκαλε καμία κπληξη, κανέναν φόβο ν ντιθέτως, πιθυμία γι συχν θεία Κοινωνία ξεσηκώνει ληθιν τρόμο; Πς εναι δυνατν διδασκαλία περ παξ το τους κοινωνίας ν καλλιεργεται μέσα στος κόλπους τς κκλησίας, το Σώματος το Χριστο, ς μία ποδεκτ συνήθεια, πομάκρυνση π τν ποία σηματοδοτε μόνο τν ξαίρεση; Πς, μ λλα λόγια, κατανόηση το μυστηρίου τς Εχαριστίας φθασε ν γίνει τόσο ξατομικευμένη, τόσο ξένη πρς τν κκλησία, τόσο λλότρια πρς τν δια τν προσευχ τς θείας Μετάληψης;
 
Τ πνευματικ ατιο γι λα ατά, ν κα πολύπλοκο στορικά, εναι πλό: Εναι φόβος τς βεβήλωσης τς ερότητας το μυστηρίου, νησυχία γι τν νάξια μετοχή, τν καταπάτηση τς μυσταγωγίας τν ερν κα σίων. Εναι νας φόβος, βέβαια, πνευματικ ρθός, φο “πρ πάρχων κα φλέγων ναξίους”. περιδες ατ ντιμετώπιση μφανίστηκε ρκετ νωρίς, μέσως μετ τ νίκη τς κκλησίας πέναντι στν ατοκρατορία τν θνικν, μιά νίκη πο μεταμόρφωσε τν χριστιανοσύνη σ σύντομο σχετικ διάστημα σ μία θρησκεία τν μαζν, κα δήγησε στν δρυση Κρατικς κκλησίας κα τν κλαΐκευση τς λατρείας. Ἐὰν κατ τ διάρκεια τν διωγμν συμμετοχ στν κκλησία πέβαλε στος πιστος ν κολουθήσουν τ “στεν δ” κα ν θέσουν νάμεσα σ’ ατος κα τν “κόσμο” μιά ατονόητη διαχωριστικ γραμμή, τώρα πλέον μ τ μετοχ λόκληρου το “κόσμου” στ ζω τς κκλησίας, γραμμ ατ τεινε πρς κατάργηση κα τσι μφανίστηκε πολ πραγματικς κίνδυνος μις κατ’ νομα, πιφανειακς, κα χλιαρς κατανόησης τς χριστιανικς ζως. άν, πρωτύτερα, δια νταξη στν κκλησία εχε κάποια δυσκολία, τώρα, μ τν δεσμευτικ συμπερίληψη οσιαστικ το καθενς μέσα στος κόλπους της, κατέστη ναγκαο ν θεσμοθετηθον κάποιοι λεγχοι κα περιορισμοί. ταν λοιπν στ μυστήρια πο κυρίως φοροσαν ο ποιες ρυθμίσεις.
 
στόσο δ, πρέπει ν τονίσει κανείς, τι οτε ο Πατέρες οτε τ λειτουργικ κείμενα νθαρρύνουν τ μ συμμετοχ στ Μυστήρια. Μάλιστα οτε κν φήνουν ν ννοηθε κάτι παρόμοιο. Δίνοντας μφαση στν ερότητα τς Κοινωνίας κα τν “φοβερ” της φύση κα καλώντας σ νάλογη πνευματικ τοιμότητα, ο Πατέρες οτε ποστήριξαν, οτε νέκριναν τν ερέως διαδεδομένη σύγχρονη ντίληψη τι φόσον τ Μυστήριο εναι ερ κα μεγαλοπρεπές, ο πιστο δν πρέπει ν προσέρχονται συχν σ’ ατό. Στος Πατέρες, θεώρηση τς Εχαριστίας ς το μέγιστου Μυστηρίου τς κκλησίας, ς το πληρώματος τς νότητας κα τς νθισής της, συνεχίζουν ν εναι αταπόδεικτα.
 
“Δεν θ πρέπει”, γράφει γ. ωάννης Κασσιανός, “ν’ ποφεύγουμε τν Μετάληψη πειδ θεωρομε τος αυτούς μας μαρτωλούς. λλ ν προσερχόμαστε κόμα πι συχν γι τ θεραπεία τς ψυχς κα τν ξαγιασμ το νο, χοντας μως ταπείνωση κα πίστη, στε ναλογιζόμενοι τν ναξιότητά μας... ν πιθυμομε διακας τν αση τν πληγν μας. Εναι νάρμοστο ν μεταλαμβάνουμε μία φορά τν χρόνο, πως ρισμένοι συνηθίζουν, θεωρώντας τν ερότητα τν θείων Μυστηρίων προσιτ μόνο στος γίους. Εναι προτιμότερο ν σκεφτόμαστε τι Χάρη πο λαμβάνουμε μέσα π τ μυστήριό μας ξαγιάζει. Κάθε λλη συμπεριφορ φανερώνει περισσότερο οηση παρ ταπείνωση, καθς ο νθρωποι τς σπάνιες φορς πο προσέρχονται πιστεύουν τι εναι ξιοί τς Κοινωνίας. Πολ καλύτερο θ ταν άν, μ ταπείνωση καρδις, γνωρίζοντας τι ποτ δν εμαστε ξιοι τν θείων Μυστηρίων μετέχουμε κάθε Κυριακ πρς αση τν σθενειν μας, παρ τυφλωμένοι π περηφάνια ν νομίζουμε τι μετ τν πάροδο νς χρόνου ποχς γινόμαστε ξιοι τς θείας Μετάληψης”.
 
ναφορικ μ τν ξίσου διαδεδομένη θεωρία πο διακρίνει τν Μετάληψη νάμεσα σ κληρικος κα λαό, κηρύσσοντας τι ο πρτοι πρέπει ν κοινωνον σ κάθε Λειτουργία ν ο λαϊκο ν ποθαρρύνονται π παρόμοια πρακτική, χρήσιμο θ ταν ν κούσουμε τν γ. ωάννη τν Χρυσόστομο, πο σο κανες λλος πέμενε στν μετοχ στ θεία Κοινωνία: “πάρχουν περιπτώσεις”, γράφει, “που ερέας δν διαφέρει π τν λαϊκό, διαίτερα σον φορ στν προσέλευση στ θεία Μυστήρια. κε, τ δεχόμαστε λοι σότιμα σ ντίθεση μ τν πρακτική τς Παλαις Διαθήκης που λλη τροφ προορίζονταν γι τος ερες κα διαφορετικ γι τν λαό, ν στ τν ερέων δν πιτρεπόταν πρόσβαση π τος λαϊκούς. Τώρα δν συμβαίνει πλέον τσι, λλ σ λους προσφέρεται τ διο Σμα κα τ διο Αμα...”
 
πιτρέψτε μου ν παναλάβω τι εναι πλ δύνατον ν βρε κανες στν Παράδοση κάποια βάση πο ν δικαιώνει τν παροσα πρακτική τς σπανιότατης, ν χι τήσιας, Μετάληψης τν λαϊκν. λοι σοι μ σοβαρότητα κα εθύνη χουν προσεγγίσει τν Παράδοση, ...] διακρίνουν σ’ ατ τν πρακτικ μιά ποσύνθεση τς κκλησιαστικς ζως, μιά πόκλιση π τ παραδεδομένα κα τς γνήσιες ποδομς τς κκλησίας. Κα πι τρομακτικ πλευρ ατς τς κατάπτωσης εναι τι βρίσκει τ δικαίωση κα ατιολόγησή της μέσα π τος ρους το “σεβασμο” κα το “δέους” πέναντι στν ερότητα το μυστηρίου. λλά, σ ατ τν περίπτωση, ο μ κοινωνοντες θ πρεπε ν βιώνουν τουλάχιστον κάποια θλίψη κατ τ διάρκεια τς Λειτουργίας, μιά ασθηση λλιπος μετοχς κα συντριβς, κάτι πο στν πραγματικότητα δν συμβαίνει. μιά γενι ρθοδόξων μετ τν λλη “παρακολουθον” τ Λειτουργία πόλυτα πεπεισμένοι τι παρουσία τους κε εναι ρκετ κα τι πλούστατα Κοινωνία δν προορίζεται γι’ ατούς. Κα μιά φορά τ χρόνο κπληρώνουν τ “καθκον” τους προσερχόμενοι στ Μυστήριο στερα π μιά σύντομη ξομολόγηση. Τ ν προσπαθε κανες ν νακαλύψει ναν θρίαμβο τς ερότητας, μιά πρακτικ προστατευτική τς γιότητας, πολ περισσότερο ν δημιουργε νέους κανόνες πο ν δικαιώνουν τν παραφθορά, εναι ληθιν πίστευτο.
 
Σ κάποιες νορίες, κενοι πο ξέφρασαν τν πιθυμία ν προσέρχονται συχνότερα ποβλήθηκαν σ πραγματικ κατατρεγμό, τος ζητήθηκε ν μν πιμένουν “γι χάρη τς ερήνης”, κατηγορήθηκαν κόμη κα γι παρέκκλιση π τν ρθοδοξία! Θ μποροσα ν παραθέσω ποσπάσματα π φυλλάδια νοριν πο διδάσκουν τι φόσον Μετάληψη εναι γι μετανοοντες, κανες πρέπει ν πέχει π τ μυστήριο κατ τν ορτασμ τς νάστασης προκειμένου ν μν μαυρώσει τ χαρ τς μέρας! Κα τ πι τραγικ εναι τι ατ κατάσταση δν προκαλε κν τρόμο κα δέος γι τ γεγονς τι δια κκλησία γίνεται μπόδιο στν πορεία το πιστο πρς τν Χριστό! λήθεια, “ταν ον δητε τ βδέλυγμα τς ρημώσεως... στώς ν τόπ γίω...” (Μάτθ. 24:15)
 
Τελικά, δν θ ταν δύσκολο ν δείξει κανες τι ποτε κα που χει παρατηρηθε μιά γνήσια ναζωογόνηση τς κκλησιαστικς ζως, ατ γεννήθηκε μέσα π ατ πο θ χαρακτηρίζαμε ς “εχαριστιακ πενα”. Τν εκοστ αώνα ρθοδοξία πέρασε π μεγάλη κρίση. Κα μόλις κρίση ατ γινε ντιληπτ κα κατανοήθηκε, πρξε μία στροφ πρς τ θεία Κοινωνία ς “τ κέντρο τς Χριστιανικς ζως”. τσι συνέβη στν κομμουνιστικ Ρωσία, πως μαρτυρον κατοντάδες πιστν. Τ διο συνέβη σ λλα κέντρα τς ρθοδοξίας κα στ διασπορά. [..] ,τι εναι ληθινό, ζωντανό, κκλησιαστικό, γεννήθηκε μέσα π τν ταπειν κα χαροποι νταπόκριση στν λόγο το Κυρίου: “ τρώγων μου τν σάρκα κα πίνων μου τ αμα ν μο μένει, κγώ ν ατ” (ω. 6:56).
 
Τώρα, λοιπόν, μ τ βοήθεια το Θεο, ατς εχαριστιακς γκεντρισμός, ατ δίψα γι συχνότερη, κανονικ προσέλευση στ θεία Κοινωνία κα κατ’ πέκταση πιστροφ σ μιά πι γνήσια κκλησιαστικ ζωή, κανε τν μφάνισή της δ στν μερική. Εμαι βέβαιος τι τίποτα δν θ προσφέρει μεγαλύτερη χαρ στος ερες κα διαίτερα τος πισκόπους π ατ τν ναγέννηση πού μς δίνει τ δυνατότητα ν’ πομακρυνθομε π τς πνευματικ νεκρς ριδες περ “περιουσιακν” κα “δικαιωμάτων”, π τν δέα τς κκλησίας ς νς θνικό-κοινωνικο μίλου τς διασκέδασης κα το πίκ-νίκ, π τς ργανωμένες “νεολαες” που τ κκλησιαστικ νδιαφέρον κα βίωμα χουν μειωθε στ λάχιστο. Γιατί, πως δη χω πε, δν πάρχει λλου εδους ποδομ πο ν πιτρέπει ατ τν νακαίνιση τς κκλησίας ς λότητας, κα οτε θ πάρξει ποτέ. ποια θνικό-φυλετικ βάση σταδιακ ξεθωριάζει. Κάθε τί πο κινεται στ ρια μόνο το θίμου, μόνο το τύπου, πο λειτουργε συμπληρωματικ στ ζω λλ δν εναι τ διο ζωή, ξαφανίζεται. λας ναζητ τ γνήσιο, τ ληθιν κα τ ζωντανό. τσι, ν θέλουμε ν ζομε προοδεύοντας εναι φανερ τι πρέπει ν τ κάνουμε μόνο πάνω στ βάση τς ληθινς φύσης τς κκλησίας... κι ατ φύση εναι τ Σμα το Χριστο, ατ μυστικ νότητα στν ποία νσωματωνόμαστε μέσα π τ συμμετοχή μας “στν να ρτο κα Ονο, στν κοινωνία το δίου Πνεύματος...”
 
[...] λα ατ στόσο γείρουν –μ νέα ξύτητα κα νταση- τ ρώτημα γι τν πνευματικ τοιμότητα πρ τς θείας Κοινωνίας καί, καταρχήν, γι τ θέση τς ξομολόγησης σ σχέση μ τ μυστήριο.
 

(συνεχίζεται)
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου