Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2012



"  Λ Ε Ι Τ Ο Υ Ρ Γ Ι Κ Η    Μ Ο Υ Σ Ι Κ Η  "

[...]  Σύμφωνα  με  παλαιές  χριστιανικές αρχές  η  λειτουργική μουσική  είναι  μονόφωνη, με  την  έννοια  ότι  είναι  απαλλαγμένη  από  την  ετεροφωνία. Δηλαδή  πολλές  φωνές  ομότονα ( με  μια  φωνή ), και  αυτό  γιατί  έτσι  προβάλλεται  καλύτερα  ο  λόγος  που έχει  τη  μεγαλύτερη  βαρύτητα.
Τα  όργανα  δεν  είχαν  συμμετοχή  στη λειτουργική  μουσική  αφ'ενός  διότι  ήσαν  συνδεδεμένα  με  την  ειδωλολατρική  μουσική  και  αφ'ετέρου  η  ποικιλία  των  ηχοχρωμάτων  τους  και  του  τρόπου  που  εποίκιλαν  την  μελωδία, δημιουργούσε  ετεροφωνία, η οποία  αποπροσανατόλιζε  του  ουσιαστικού στόχου  που  προαναφέραμε. Η  ετεροφωνία  σύμφωνα  με  τον  Πλάτωνα, ήταν  σε  οξύτατη  αντίθεση  με  την  χριστιανική  ιδέα  περί  θεικής  ενότητας  και  ψυχικής  κοινότητας.
Η  Χριστιανική  μουσική  περιλαμβάνει: το  Αμβροσιανό  μέλος, το  Γρηγοριανό  μέλος  και  το  Βυζαντινό  μέλος.....

......Βυζαντινή  μουσική  λέγοντας, εννοούμε  κυρίως  τη  μουσική  της  Ορθόδοξης  Ελληνικής  Εκκλησίας.
Η  Βυζαντινή  μουσική  είναι  μονόφωνη και  δεν  χρησιμοποιεί όργανα  για  τους  ίδιους  προαναφερθέντας  λόγους.
 Το  Βυζαντινό  μέλος  είναι  ποίηση  και  μουσική  μαζί.
 Η  καταγωγή  της  Β. Μουσικής (οι  ρίζες  της)  και  η  προέλευσή  της  είναι  κατ'ευθείαν  από  την  αρχαία  Ελληνική  Μουσική.
Η  τελειοποίηση  της  μορφής  της  έγινε  κατά  τους  Βυζαντινούς  χρόνους  και  γι'αυτό  ονομάστηκε  Βυζαντινή Μουσική.
Κύριο  χαρακτηριστικό της  Βυζαντινής  μελωδίας  είναι  η  σεμνότητα  και  η  μεγαλοπρέπεια. Ενεργεί  ως αποτελεσματικό  μέσο, με  το  οποίο  μεταφέρονται  στούς  πιστούς  τα  μηνύματα, τα νοήματα  και  τα  συναισθήματα  των  ύμνων  της  Θείας  Λατρείας. Με  αυτήν ο  άνθρωπος  εκφράζει  την  ψυχική  του  κατάσταση  πρός  τον  Δημιουργό  του.
Είναι  μουσική  λογική.




Η  Εκκλησιαστική  Βυζαντινή Μουσική  είναι  η  αρχαία  Ελληνική  Μουσική, όπως  διαμορφώθηκε  από  τον  'Αγιο  Ιωάννη  Δαμασκηνό (αρχές  Η'  αιώνα), σύμφωνα  με  τις  απαιτήσεις  της  Εκκλησιαστικής  Υμνογραφίας  και  τις  λειτουργικές  ανάγκες  της  Θείας  Λατρείας.[....]

Από  το  βιβλίο
 "Η  Θεωρία  της  Βυζαντινής  Μουσικής  στην  Πράξη"
του  Σπύρου Χ.Ψάχου, καθηγητού  της  Βυζαντινής Μουσικής

Υάκινθος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου