Τετάρτη 11 Ιουνίου 2014

" Εις ένα Πατέρα, την πάντων αρχήν και αιτίαν "


Δια την Αγίαν Τριάδα

***
"Τριάς μονάς σώσόν με σόν οικέτην"

***

[...]  Πιστεύομεν εις ένα Πατέρα, που είναι η αρχή και η αιτία όλων των δημιουργημάτων, που δεν εγεννήθη από κανέναν, που μόνος αυτός είναι χωρίς αρχικήν αιτίαν και αγέννητος' ο οποίος είναι βέβαια δημιουργός όλων, αλλά κατ' ουσίαν Πατήρ ενός και μόνου, δηλαδή του μονογενούς Υιού του, του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού, και είναι προβολεύς του Παναγίου Πνεύματος(1). Πιστεύομεν και εις ένα Υιόν του Θεού, τον μονογενή, τον Κύριον ημών Ιησούν Χριστόν, ο οποίος εγεννήθη από την ουσίαν του Πατρός προαιωνίως' φώς που εξήλθε από το φώς, Θεόν αληθινόν που εγεννήθη από τον αληθινόν Θεόν'  Υιόν που εγεννήθη και δεν εδημιουργήθη, που είναι ομοούσιος (2) με τον Πατέρα και είναι αυτός δια του οποίου εδημιουργήθησαν τα πάντα. 'Οταν λέγωμεν ότι " αυτός εγεννήθη πρό πάντων των αιώνων ", δεικνύομεν ότι η γέννησίς του είναι άχρονος και χωρίς αρχήν' διότι δεν έφθασεν από την ανυπαρξίαν εις την ύπαρξιν ο Υιός του Θεού, που είναι η ακτινιβολία της θείας δόξης, ο τύπος της υποστάσεως του Πατρός(3), η ζωντανή σοφία και δύναμις(4), ο Λόγος, ο οποίος έχει προσωπικήν υπόστασιν, η ουσιώδης (5) και τελεία και ζωντανή εικόνα του αοράτου Θεού (6), αλλά συνυπήρχε πάντοτε με τον Πατέρα και ήταν εις τους κόλπους του, και εγεννήθη από αυτόν προαιωνίως και χωρίς αρχήν' διότι ποτέ δεν υπήρχεν ο Πατήρ χωρίς να υπάρχη ο Υιός, αλλά συγχρόνως υπήρχαν ο Πατήρ και ο Υιός που εγεννήθη  (7) από αυτόν' διότι δεν είναι δυνατόν να ονομασθή ο Θεός Πατήρ χωρίς τον Υιόν.[...]


(1) Προβολεύς: προσωπικόν ιδίωμα του Θεού Πατρός, που φανερώνει ότι ο Πατήρ είναι η πηγή από την οποίαν εκπορεύεται το 'Αγιον Πνεύμα. Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέγει " προχείται μεν (το Πνεύμα) οιάπερ από πηγής του Πατρός..."(Λόγος 6 Περί Τριάδος PG 75,1009)

(2) Ο όρος  "ομοούσιος" καθιερώθη από την Σύνοδο της Νικαίας, η οποία διεκήρυξε με αυτόν " εκ της ουσίας του Θεού είναι τον Υιόν", και δια να αντιμετωπίση τους ημιαρειανούς που εδέχθησαν τον όρον "ομοιούσιος" ώρισε τον Υιόν  " ομοούσιον είναι τω Πατρί, ίνα μη μόνον όμοιον τον Υιόν, αλλά ταυτόν τη ομοιώσει είναι σημαίνωσι..."

(3) Εβρ.1,3

(4) Α'Κορ.1,24

(5) Η εν Αντιοχεία Σύνοδος, η οποία συνήλθε δια να κατακρίνη τον Παύλον τον Σαμοσατέα διακήρυξεν ότι ο λόγος έχει ουσίαν, ύπαρξιν,  και δεν είναι απλή
 " λεκτική ενέργεια" του Θεού.

(6) Κολασ.1,15

(7) [...] Διότι γέννησις είναι το να προέρχεται αυτό πού γεννάται από την ουσίαν αυτού που το γεννά όμοιον κατά την ουσίαν,ενώ δημιουργία και κατασκευή είναι το να προέρχεται απ' έξω και όχι από την ουσίαν του δημιουργού και κατασκευαστού , δηλαδή το να γίνη αυτό που δημιουργείται και κατασκευάζεται εντελώς ανόμοιον.[...] 'Αγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός.

'Εκδοσις Ακριβής της Ορθοδόξου Πίστεως
Ιωάννου Δαμασκηνού 'Εργα  1

Πατερικές Εκδόσεις  "Γρηγόριος ο Παλαμάς"




Νους ο άναρχος τον Λόγον,
απορρήτως γεγέννηκε,
και το θείον Πνεύμα,
το ισοσθενές εκπεπόρευκε'
και διά τούτο Τριάδι ομοούσιον,
τον Δεσπότην των όλων
Θεόν καταγγέλλομεν.

***
Ως μόνον υπάρχοντα,
δημιουργόν του σύμπαντος,
και συνεκτικόν και κυβερνήτην,
πάνσοφον όντως,
 και της ζωής χορηγόν'
γνόντες σε,
βοώμεν σοι πιστώς.
Δέσποτα τρισήλιε,
τους υμνούντάς σε φρούρησον.
Από τον  Τριαδικό Κανόνα
Στο Μεσονυκτικό
Κυριακή της Σαμαρείτιδος
Ποίημα  Μητροφάνους
'Ηχος δ'








Υάκινθος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου