Παρασκευή 6 Ιουλίου 2012

Βυζαντινή Τέχνη (Μέρος Α') - 1


<><>

πηγή : www.artmag.

Συντάκτης:  Κατερίνα Ρουμπέκα
2
Μωσαϊκό δάπεδο με διακοσμητική ταινία (6ος αιώνας), Κωνσταντινούπολη Μέγα Παλάτιον
Ο όρος βυζαντινή τέχνη, περιλαμβάνει την τέχνη που αναπτύχθηκε με κέντρο την Κωνσταντινούπολη, στη χρονική διάρκεια που έζησε το Βυζαντινό κράτος και στις περιοχές που αποτελούσαν την εδαφική περιοχή αυτού του κράτους. Ακόμα στον όρο περιλαμβάνονται τα έργα βυζαντινών καλλιτεχνών που εργάστηκαν σε χώρες που βρίσκονταν μέσα στην περιοχή της άμεσης πολιτισμικής ακτινοβολίας του Βυζαντίου, όπως Ιταλία, Βαλκανικές χώρες και εν μέρει η Ρωσία, αλλά και τα έργα που δημιουργήθηκαν σε κατεχόμενες ελληνικές περιοχές.Η διαμόρφωση της τέχνης αυτής άρχισε πολύ νωρίτερα από την ίδρυση του Βυζαντινού κράτους (330), με βάση τους υπάρχοντες κατά τόπους τεχνοτροπικούς και τεχνικούς τρόπους της Ύστερης αρχαιότητας, αλλά πήρε πληρέστερη ενότητα και ιδιομορφία μέσα στον 5ο και 6ο αιώνα. Οπωσδήποτε, κατά τη χιλιόχρονη εξέτασή της, πάντα θα είναι αισθητή η πολύτροπη καταγωγή της. Η βυζαντινή τέχνη δεν τελειώνει με την οριστική πτώση του Κράτους, αλλά σε όλες τις ορθόδοξες χώρες, η βυζαντινή καλλιτεχνική παράδοση επεκράτησε ως της αρχές του 19ου αιώνα.
Η μακρότατη αυτή διάρκεια χωρίζεται σε περιόδους που σχετίζονται με κρίσιμες φάσεις της βυζαντινής ιστορίας. 1) Παλαιοχριστιανική εποχή (330-630), 2) Πρωτοβυζαντινή εποχή (630-843), 3) Μεσοβυζαντινή εποχή (843-1204), 4) Τελευταία εποχή (1204-1453), 5) Μεταβυζαντινή εποχή (1453-1800).
3
Ανεικονικός διάκοσμος στις εκκλησίες (9ος αιώνας) Αγία Κυριακή της Νάξου
Παλαιοχριστιανική περίοδος (330-630). Σπάνια είναι τα δείγματα μνημειακής ζωγραφικής στην Κωνσταντινούπολη την περίοδο αυτή, κυρίως σε τμήματα ψηφιδωτών δαπέδων. Αντίθετα, στη Θεσσαλονίκη, σημαντικό καλλιτεχνικό κέντρο όλες τις εποχές, σώζονται ακόμα σημαντικές ψηφιδωτές διακοσμήσεις, στη Νικόπολη της Ηπείρου και στην Κύπρο, που μπορούν να δώσουν μια εικόνα για τα εικονογραφικά θέματα που στόλιζαν το εσωτερικό των μεγάλων μνημείων της Κωνσταντινουπόλεως και της Παλαιστίνης. Οι διακοσμήσεις που διασώθηκαν στην Ιταλία, στη Ρώμη, στη Νεάπολη, στο Μιλάνο και κυρίως στη Ραβέννα ανήκουν στην ίδια τέχνη και ορισμένοι ιταλιανισμοί οφείλονται στα τοπικά εργαστήρια.
5
"Το θαύμα των άρτων και των ιχθύων" (520), ψηφιδωτό στον Άγιο Απολλινάριο τον Νέο
Η εικόνα «Το θαύμα των άρτων και των ιχθύων» (520), εικονογραφεί το χωρίο της Καινής Διαθήκης όπου αναφέρεται ότι ο Χριστός έθρεψε πέντε χιλιάδες ανθρώπους με πέντε καρβέλια και δύο ψάρια. Ο τρόπος με τον οποίο ο ζωγράφος αφηγείται την ιστορία δείχνει στο θεατή πως γίνεται κάποιο θαύμα, πως αυτό που συμβαίνει είναι ιερό, παραλείποντας οτιδήποτε μπορούσε να αποσπάσει την προσοχή από αυτόν τον βασικό και ιερό σκοπό. Το φόντο αποτελείται από γυάλινες χρυσωμένες ψηφίδες και πάνω στο χρυσό φόντο δεν συντελείται τίποτα φυσικό ή ρεαλιστικό. Η ακίνητη και ήρεμη μορφή του Χριστού βρίσκεται στο κέντρο της εικόνας. Φοράει πορφυρό χιτώνα και απλώνει τα χέρια του για να ευλογήσει και από τις δύο μεριές, όπου στέκουν δύο Απόστολοι που του προσφέρουν τα ψωμιά και τα ψάρια για το θαύμα. Τα κρατούν με τα χέρια σκεπασμένα, όπως έκαναν εκείνο τον καιρό οι υπήκοοι όταν πρόσφεραν φόρο υποτελείας στον άρχοντα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου