Στην ίδια κατεύθυνση τοποθετούνται και οι τοιχογραφίες στα παρεκκλήσια και στην κρύπτη του Οσίου Λουκά. Αξιομνημόνευτες είναι οι τοιχογραφίες της Νάξου, στο Κορωπί, στον Άγιο Στέφανο στην Καστοριά, στην Επισκοπή Ευρυτανίας, στην Κέρκυρα. Οι τοιχογραφίες που σώζονται στα σκαλισμένα στον βράχο ναΰδρια της Καππαδοκίας ανήκουν σε ένα διαφορετικό είδος. Ξεκινούν από μια αφελή, λαϊκή τέχνη, πιστή στις προεικονομαχικές παραδόσεις. Μόνο ορισμένες διακοσμήσεις του 11ου αιώνα, εμφανίζουν άμεση επίδραση της μεγάλης τέχνης από την Κωνσταντινούπολη και τη Θεσσαλονίκη. Αντίστοιχο, λαϊκό ρεύμα βρίσκεται στην Μικρά Ασία, στην Πελοπόννησο, στα νησιά και στη νότιο Ιταλία. Τα ιστορημένα χειρόγραφα είχαν φτάσει σε αξιοσημείωτη τεχνοτροπική ενότητα, ουσιαστικά βυζαντινή, με συνδυασμό και σύνθεση του κλασικού ρεαλισμού με τη χριστιανική πνευματικότητα. Τυπικά δείγματα της εποχής είναι το Μηνολόγιο του Βασιλείου Β?, το Τετραβάγγελο της Πάρμας 5 και άλλα. Από την περίοδο του 12ου αιώνα, δεν έχουν σωθεί μεγάλες ψηφιδωτές διακοσμήσεις στη Βυζαντινή επικράτεια. Στην Κωνσταντινούπολη και στην Αγία Σοφία σώζονται δύο μεγάλα διάχωρα στον νότιο γυναικωνίτη. Το ένα του 1118, με την Παναγία ανάμεσα στον αυτοκράτορα Ιωάννη τον Β? Κομνηνό και την αυτοκράτειρα Ειρήνη και δίπλα τον γιό τους Αλέξιο, εκφράζει τις καλύτερες παραδόσεις της αυλικής τέχνης. Το άλλο διάχωρο, με παράσταση της Δεήσεως, δείχνει μια θαυμαστή τεχνική τελειότητα. Τα ψηφιδωτά στη Μητρόπολη των Σερρών ήταν αξιοσημείωτα για την ζωντάνια και τη δραματικότητα των μορφών τους. Το γόητρο της πολυτέλειας και της τελειότητας στην εκτέλεση του βυζαντινού ψηφιδωτού συνέβαλε στην εξάπλωσή του και πέρα από τα όρια της αυτοκρατορίας. Τα πιο εκτεταμένα σύνολα ψηφιδωτών σώζονται στην Σικελία, αλλά προσαρμοσμένα σε αρχιτεκτονήματα ξένα προς τα βυζαντινά. Τα πιο ωραία είναι στην Κεφαλού, εκκλησία ιδρυμένη από τους Νορμανδούς βασιλείς, ενώ τα ψηφιδωτά του παρεκκλησίου του Παλέρμου τείνουν προς κάποια ξηρότητα. Στην ίδια πόλη, στον ναό της Μαρτοράνας η διακόσμηση είναι σε πιο καθαρό βυζαντινό ύφος. Στον καθεδρικό ναό του Μονρεάλε η εκτεταμένη διακόσμηση που συμπληρώθηκε το 1190, μοιάζει τεχνοτροπικά με τις βυζαντινές τοιχογραφίες του τέλους του αιώνα. Η εκκλησία στο Νέζερι της Γιουγκοσλαβίας, που ιδρύθηκε το 1164 από ένα μέλος της οικογένειας των Κομνηνών, σώζει ένα από τα πιο ωραία δείγματα της νέας τέχνης όπως είχε διαμορφωθεί στην πρωτεύουσα και ένα από τα πρώτα παραδείγματα στην ευρωπαϊκή ζωγραφική, απόπειρας να εκφραστούν τα συναισθήματα πάθους και αγωνίας. |
Η φορητή εικόνα εξακολούθησε να επηρεάζεται από τη μεγάλη ζωγραφική, γεγονός που αποδεικνύεται και από τη χρήση του ψηφιδωτού σε εικόνες μεγάλων διαστάσεων. Οι εικόνες του Πατριαρχείου της Κωνσταντινουπόλεως «Παναγία Οδηγήτρια και Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος» (11ος -12ος αιώνας), η Παναγία στο Χιλανδάρι και η Παναγία από τη Μονή Σινά. Αλλά και εικόνες ζωγραφισμένες στο ξύλο συχνά ανήκουν στο ίδιο μνημειακό ύφος που χαρακτηρίζει τη μεγάλη ζωγραφική. Τυπικά δείγματα αυτής της τέχνης, οι δίδυμες εικόνες, η μία με την παράσταση της Εγέρσεως του Λαζάρου και η άλλη με τη Μεταμόρφωση και οι δύο με χαρακτηριστικό κόκκινο βάθος. Αντίθετα σε ορισμένες άλλες εικόνες υψηλής ποιότητας, ο τρυφερός ψυχισμός των μορφών τονίζεται από μια χειρονομία οικειότητας, από μια αβρότητα στο σχέδιο, από τη βαθειά ανθρωπιά του βλέμματος. Τα καλύτερα δείγματα αυτής της τεχνοτροπίας είναι η Παναγία του Βλαδιμίρ, που είχε σταλεί στη Ρωσία από την Κωνσταντινούπολη και ο Άγιος Παντελεήμων της Λαύρας. Η Μονή Σινά κατέχει ένα μεγάλο αριθμό εκλεκτών εικόνων του 12ου αιώνα. Ξεχωρίζουν σειρές επιστυλίων τέμπλου, με παραστάσεις της Δεήσεως, σε συνδυασμό με σκηνές ευαγγελικές ή βίους αγίων, σε τεχνική συγγενική της μικρογραφίας, όπου υπάρχουν στο Άγιο Όρος. Μικρογραφίες εξακολουθούσαν να στολίζουν πλούσια τους περγαμηνούς κώδικες. Τα έργα αυτής της περιόδου χαρακτηρίζονται από κομψές ολοσέλιδες εικόνες, σκηνές ζωγραφισμένες επιδέξια, με προσοχή στις λεπτομέρειες, με διακοσμητικές επικεφαλίδες και σχέδια στο περιθώριο και πλούσια σε φαντασία και επινοητικότητα αρχικά γράμματα. Χαρακτηριστικά δείγματα, η Οκτάτευχος του Σεραγίου στην Πόλη και τα δύο βιβλία με τις ομιλίες του Ιακώβου της Μονής Κοκκινοβάφου, στο Παρίσι και στο Βατικανό. Κατά το τέλος του αιώνα οι ωραιότερες μικρογραφίες στο Ψαλτήριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης των Αθηνών παριστάνουν μορφές σε γεμάτη ζωντάνια κίνηση, ενώ το Ευαγγελιστάριο της ίδιας Βιβλιοθήκης περιέχει επιβλητικές παραστάσεις των ευαγγελιστών, με βάθος τα ερείπια αρχαίου ναού στο επιστύλιο του οποίου έχουν φυτρώσει άγρια φυτά (καθαρός ρομαντισμός, ντυμένος σε κλασικό ένδυμα). |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου