Η 'Εκδοση
(μέρος πρώτο)
[...] Τι είδους βιβλίο είναι η Φιλοκαλία; Η πρώτη της έκδοση, το 1782, κλείνει με μια σελίδα
στα ιταλικά: είναι η licenza, δηλαδή η άδεια δημοσίευσης την οποία υπογράφουν
οι Ρωμαιοκαθολικοί λογοκριτές
του Πανεπιστημίου της Πάδοβα. Στην άδεια αυτή γράφουν ότι το βιβλίο δεν περιέχει τίποτε
αντίθετο στην αγία καθολική πίστη, (...) καθώς και τίποτε ενάντια στίς αγαθές αρχές
και συνήθειες (...).
Ωστόσο, παρόλο που η Φιλοκαλία φέρει αυτήν την ρωμαιοκαθολική σφραγίδα, δεν παύει
να αποτελεί
εντελώς ορθόδοξο βιβλίο. Οι τριάντα έξι διαφορετικοί συγγραφείς, τα κείμενα των οποίων
περιλαμβάνονται και τα οποία χρονολογούνται απο τον 4ο ως τον 15ο αιώνα, είναι
όλοι 'Ελληνες
εκτός από έναν, τον άγιο Ιωάννη τον Κασσιανό, ο οποίος ήταν επίσης γνωστός
ως Κασσιανός ο Ρωμαίος και ο οποίος συνέγραψε το έργο του στα λατινικά.
Αυτή η εξαίρεση είναι περισσότερο φαινομενική παρά πραγματική, καθώς ο Κασσιανός
ανατράφηκε στη Χριστιανική Ανατολή και υπήρξε μαθητής του Ευαγρίου του Ποντικού,
που φοίτησε κοντά στους Πατέρες της Καππαδοκίας.
Ποιοί ήταν ωστόσο οι εκδότες της Φιλοκαλίας;
Στη σελίδα τίτλου της έκδοσης του 1782 αναγράφεται με μεγάλα στοιχεία το όνομα του
χορηγού που κατέστησε δυνατή την έκδοση του έργου: ...δια δαπάνης του Τιμιωτάτου,
και ΘεοσεβεστάτουΚυρίου Ιωάννη Μαυρογορδάτου.(..) Ωστόσο, ούτε στη σελίδα τίτλου,
ούτε στις 1.206 σελίδες της αρχικής έκδοσης γίνεται οποιαδήποτε αναφορά στους
εκδότες του έργου.
Στην πραγματικότητα όμως δεν υπάρχει αμφιβολία για την ταυτότητά τους: πρόκειται
για τον άγιο Μακάριο Κορίνθου (1731-1805) και τον άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη(1749-1809),
που ήταν και οι δύο μέλη του Κινήματος των Κολλυβάδων.[...]
Κατά την ίδια έννοια σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι άγιοι Νικόδημος και Μακάριος δεν προόριζαν τη Φιλοκαλία αποκλειστικά για μοναχούς, αλλά και για λαϊκούς' όχι μόνον για ειδικούς, αλλά για όλους τους Χριστιανούς. Το βιβλίο προοριζόταν, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στη σελίδα τίτλου, εις κοινήν των Ορθοδόξων ωφέλειαν.[...] Στον πρόλογό του ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης δηλώνει καθαρά ότι το έργο προορίζεται για όλους: πάντες όσοι κλήσεως Ορθοδόξου τυγχάνετε μέτοχοι,συνάμα λαϊκοί τε και μοναχοί. Ειδικώτερα ο 'Αγιος Νικόδημος αναφέρει ότι η προτροπή του Αγίου Παύλου, αδιαλείπτως προσεύχεσθε (Α'Θεσ.5:17), δεν αφορά μόνον σε ερημίτες που ασκητεύουν σε σπηλιές ή στις κορυφές των βουνών, αλλά και σε έγγαμους Χριστιανούς με οικογενειακές υποχρεώσεις, σε αγρότες, εμπόρους, δικηγόρους, ακόμη και βασιλείς...και βασιλείς αυτοί, και εν βασιλείοις διατρίβοντες.
Είναι μια παγκόσμια προτροπή. Το κάλλιστο ανήκει σε όλους.[...]
(συνεχίζεται)
Από την διάλεξη με τίτλο:
"Η εσωτερική ενότητα και η επίδραση της Φιλοκαλίας
σε Ανατολή και Δύση"
σε Ανατολή και Δύση"
του Επισκόπου Διοκλείας π. Κάλλιστου Ware
Κοινωφελές 'Ιδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης
πηγή:Υάκινθος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου